Voor de volgende begrotingspost geldt dat zowel het niveau van uitgaven als inkomsten toeneemt. Per saldo heeft het geen invloed op het verwachte rekeningresultaat. Om de uitgaven rechtmatig te besteden moet de raad instemmen met het wijzigen van de begroting:
bedrag x € 1.000 | ||||||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Nummer | Omschrijving | Uitgave | Inkomst | saldo | saldo | saldo |
1.1 | Social Trial Sociale Benadering Dementie | 75 | 75 | 0 | 0 | |
1.2 | Ambtelijke inzet voor realisatie college uitvoerings programma | 130 | ||||
1.3 | Ambtelijke inzet voor Mantelzorg | 24 | ||||
Dekking binnen CUP middelen | -154 | |||||
1 | Totaal sociaal domein | 75 | 75 | |||
2.1 | Onderwijsachterstandenbeleid | 360 | 360 | 0 | 0 | 0 |
2.2 | Ambtelijke inzet voor realisatie college uitvoerings programma | 80 | ||||
Dekking binnen lokaal onderwijsbeleid | -80 | |||||
2 | Totaal onderwijs en ontplooiing | 360 | 360 | |||
3.1 | Zelfrijdend vervoer / smart mobility | -150 | ||||
3 | Totaal economie en duurzaamheid | -150 | 0 | |||
4.1 | Zwerfafval | 53 | 53 | |||
4.2 | Regeling Reductie Energiegebruik | 336 | 336 | |||
4 | Totaal openbare ruimte | 389 | 389 | |||
5.1 | Zelfrijdend vervoer / smart mobility | 150 | ||||
5.2 | Startkoop | 273 | 273 | |||
5 | Totaal ruimtelijke ontwikkeling | 423 | 273 | |||
6.1 | Extra ambtelijke inzet voor bestuurlijke besluitvorming | 20 | 20 | |||
6.2 | Burgerzaken | -75 | -75 | |||
6 | Totaal bestuur, bevolking en veiligheid | -55 | -55 | |||
7.1 | GR Belastingen specifieke dienstverlening | 25 | 25 | |||
7.2 | GR Belastingen aanschaf software | 0 | 0 | 0 | ||
7.3 | Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen | 21 | 21 | 0 | 0 | 0 |
7.4 | Bedrijfsmiddelen | -3.058 | -3.058 | 0 | 0 | 0 |
7.5 | Bedrijfsvoering | 3.620 | 3.620 | |||
7 | Totaal overhead | 608 | 608 | |||
8.1 | Onderuitputting kapitaallasten | -641 | -641 | |||
8 | Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -641 | -641 | |||
Totaal | 1.009 | 1.009 | 0 | 0 | 0 |
1.1 Social Trial Sociale Benadering Dementie
De gemeente Amstelveen is één van de gemeenten waar een “Social Trial Sociale Benadering Dementie” plaatsvindt. Deze Social Trials, die onderdeel uitmaken van het programma Langer Thuis van VWS, hebben verschillende doelstellingen: het ontwikkelen van aanbod dat aansluit bij de behoeften van mensen met dementie en hun naasten, het bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken en het verlichten van de schottenproblematiek. De trials worden bekostigd door verschillende partijen namelijk het Rijk, de zorgkantoren, de zorgverzekeraars en gemeenten. Omdat het van groot belang is dat er uitvoerig en gedegen onderzoek naar de effecten van de Trials plaatsvindt, hebben de verschillende gemeenten een aanvraag ingediend voor extra onderzoeksbudget bij ZonMw. Aan de gemeente Amstelveen is een onderzoeksbudget van € 200.000 voor 2 jaar toegekend. Deze middelen van het Rijk worden vanaf 1 april 2020 ingezet tot en met 31 maart 2022.
1.2 Ambtelijke inzet voor realisatie college uitvoerings programma
Voor de realisatie van de ambities uit het college uitvoerings programma in 2020 is intensivering van de ambtelijke inzet nodig op de terreinen welzijn en zorg (voor acties gericht op dementie, gezondheid, sociale wijkaanpak en innovatiefonds) en onderwijs en jeugd (regionale inkoop, aansluiting passend onderwijs op jeugdhulp, preventiever werken). Deze inzet voor totaal zo’n € 210.000 kan bekostigd worden uit programma 1 (sociaal domein, CUP-middelen; voor een bedrag van € 130.000) en programma 2 (onderwijs en ontplooiing, product lokaal onderwijsbeleid; voor een bedrag van € 80.000).
1.3 Ambtelijke inzet voor Mantelzorg
Voor de uitvoering van het mantelzorgplan is structureel € 24.000 nodig. Deze inzet kan gedekt worden vanuit de CUP middelen voor Mantelzorgondersteuning. Hiermee kunnen we de ambities en activiteiten van het plan realiseren.
2.1 Onderwijsachterstandenbeleid
Op het onderdeel Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) wordt een structureel hogere specifieke uitkering ontvangen (€ 360.000) van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Naar aanleiding van de beschikking 2020 wordt de begroting structureel aangepast. De regeling wordt verantwoord in de jaarrekening op het onderdeel Single Information Single Audit (SiSa).
Voor de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid is structureel € 13.000 nodig. Deze inzet kan gedekt worden vanuit de middelen voor onderwijsachterstanden.
2.2 Ambtelijke inzet voor realisatie college uitvoeringsprogramma
Zie toelichting bij 1.2
3.1 Zelfrijdend vervoer / smart mobility
In Perspectiefnota 2020 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor het project zelfrijdend vervoer. Het bedrag staat nog gereserveerd in het kader van smart mobility en kan worden ingezet voor de verschillende initiatieven die wij daarin ondernemen in het kader van de uitvoering van de mobiliteitsvisie. Het budget wordt overgeheveld naar taakveld 2.5 Openbaar vervoer (programma 5).
4.1 Zwerfafval
Naar aanleiding van het jaarplan zwerfafval 2020 dienen de uitgaven eenmalig met € 53.000 te worden opgehoogd. We zetten verder in op educatie voor basisscholen. We organiseren twee landelijke opschoondagen Daarnaast gaan we investeren in het schoonhouden van de openbare ruimte door extra opruimacties te organiseren en het slimmer inrichten van de openbare ruimte. De uitgaven worden gedekt door een ontvangen bijdrage van het afvalfonds Zwerfafval.
4.2 Regeling Reductie Energiegebruik
Het rijk heeft de Regeling Reductie Energiegebruik opgesteld. Met deze regeling kunnen gemeenten projecten opzetten om huiseigenaren te stimuleren tot kleine energiebesparende maatregelen in huis. De aanvraag voor Amstelveen omvat 12 wijkacties, het aanbieden van een duurzaamheidspakket met kleine energiebesparende maatregelen en de collectieve inkoop van een aantal isolerende maatregelen. In totaal gaat het om een bedrag van € 336.000 voor Amstelveen. De uitvoering van het project wordt in samenwerking met het regionaal energie loket zo snel mogelijk opgestart.
5.1 Zelfrijdend vervoer / smart mobility
Zie toelichting bij 3.1
5.2 Startkoop
In het raadsvoorstel beleidsnotitie koopstarters (4 februari 2009) is besloten dat indien bij aankoop van tranches of bij de verkoop van de woning gelden naar de gemeente toevloeien deze, in afwachting van nadere besluitvorming over startersvoorzieningen, worden gestort in de bestemmingsreserve “Startkoop Amstelveen”.
In het eerste kwartaal 2020 is weer een aantal tranches en bijbehorend bloot eigendom verkocht. Hierdoor kan een storting plaatsvinden in de reserve Startkoop en Startersleningen van € 272.500.
6.1 Extra ambtelijke inzet voor bestuurlijke besluitvorming
Voor de realisatie van de ambities uit het college uitvoeringsprogramma is urenuitbreiding van de medewerker bestuurlijke besluitvorming nodig. Deze uitbreiding wordt gedekt uit de bedrijfsvoeringsreserve van de Griffie.
6.2 Burgerzaken
Op basis van actuele prognoses van de uit te geven documenten worden de baten en lasten met € 75.000 naar beneden bijgesteld.
7.1 GR Belastingen specifieke dienstverlening
Volgens de dienstverleningsovereenkomst kunnen specifieke extra uitgaven in rekening gebracht worden bij de deelnemende gemeenten. Het betreft € 25.000 uitvoeringskosten Corona maatregelen OZB niet-woningen in Aalsmeer.
7.2 GR Belastingen aanschaf software
Sinds 2008 wordt de belastingadministratie uitgevoerd met het softwarepakket “Gouw 5”. Deze software is in de loop van de tijd wel regelmatig verbeterd maar is niet geschikt voor verdere doorontwikkeling. Om ook in de toekomst op een verantwoorde wijze het belastingproces te laten verlopen moet worden overgegaan op “Gouw 7R2”.
De communicatie en informatie van burgers en bedrijven met de belastingenadministratie zal via E-Gouw gaan verlopen. Dit ontwikkeltraject loopt via het programma Digitale Transformatie.
Door de overgang naar Gouw 7R2 in combinatie met E-Gouw krijgen burgers en ondernemers via DigiD of eHerkenning direct inzage in hun WOZ-taxatierapport, aanslagen en betalingen. Tevens kunnen zij digitaal bezwaar aantekenen, kwijtschelding of een betalingsregeling aanvragen of automatische incasso instellen.
Door de overgang naar Gouw 7R2 kan andere in gebruik zijnde software worden afgestoten. Hierdoor vervallen de kosten van het oude “WOZ-portaal” en de dienstverlening voor de aansluiting op de “Landelijke voorziening BRP”.
Voorgesteld wordt om een investeringskrediet van € 100.000 voor de overgang van bestaande belastingsoftware naar "Gouw 7R2" beschikbaar te stellen. Hiermee kan de continuïteit worden gewaarborgd en kan optimaal gebruik worden gemaakt van nieuwe technische mogelijkheden voor optimalisatie van de belastingprocessen en de communicatie met burgers en ondernemers.
7.3 Ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Door de Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen draagt de ambtelijke organisatie AA zorg voor de Aalsmeerse programmabegroting. Tussentijdse aanvullende afspraken worden administratief vastgelegd in zowel de begroting van Aalsmeer als Amstelveen. Onder andere de in Aalsmeer vastgestelde jaarrekening 2019 en 1e bestuursrapportage 2020, leidt tot aanpassing van de Amstelveense begroting.
7.4 Bedrijfsmiddelen
De verwachte aanschaf van bedrijfsmiddelen is € 3,0 miljoen lager dan begroot.
Een verschil van € 1,4 miljoen wordt veroorzaakt door de doorlooptijd van de Europese aanbesteding “lichte bedrijfswagens”. In februari 2020 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het elektrificeren van de voertuigen en bijbehorende extra investeringen, waarna de inkooptrajecten hiervoor zijn gestart. Er is besloten om de vervanging van alle 41 lichte bedrijfsvoertuigen (zowel elektrisch als niet elektrisch) over de komende 4 jaar in één grote Europese aanbesteding in de markt te zetten. Deze aanbesteding wordt naar verwachting in het 2e kwartaal 2020 in de markt gezet. Rekening houdend met de doorlooptijd van de aanbesteding (circa 3 maanden) en de huidige levertijd van de casco voertuigen en het realiseren van de complexe opbouwvoorzieningen (totaal circa 6 maanden) is het niet realistisch om te verwachten dat deze voertuigen dit jaar nog geleverd worden.
Het overige verschil van € 1,6 miljoen wordt veroorzaakt doordat levertijden van grote voertuigen, zoals grofvuilwagens, hoogwerkers en kiep-kraanwagens zo lang zijn (meer dan een jaar), dat ze dit jaar niet meer geleverd kunnen worden. Riolering is overgegaan op een nieuwe werkwijze, waardoor er behoefte is aan een andersoortig voertuig ter vervanging van de huidige kolkenzuigers. De specificaties van dit voertuig en de effecten hiervan op de bedrijfsvoering zijn nog niet voldoende uitgewerkt, waardoor dit voertuig en bijbehorende hoge drukunit nog niet is aanbesteed. Hierdoor is levering in 2020 niet realiseerbaar. Dit heeft geen negatief effect op de operatie, aangezien de huidige voertuigen nog voldoen.
7.5 Bedrijfsvoering
Binnen de bedrijfsvoering vinden een aantal administratieve verrekeningen en overhevelingen plaats die volgen uit de jaarafsluiting 2019.
8.1 Onderuitputting kapitaallasten
Door fasering bij investeringen is sprake van lagere kapitaallasten. In de begroting wordt hier rekening mee gehouden door een structurele stelpost “onderuitputting” van € 100.000 bij algemene dekkingsmiddelen. De afschrijvingslasten zijn in 2020 € 114.000 lager dan begroot en de rentekosten € 10.000 hoger. Daarnaast worden afschrijvingen afgewikkeld met de zogenoemde bestemmingsreserves “dekking kapitaallasten”. Fasering van investeringen betekent ook in dit geval lagere afschrijvingslasten, maar het leidt tevens tot een lagere onttrekking aan genoemde reserves (=budgettair-neutraal voor € 537.000).
In totaliteit leidt dit in de exploitatie tot zowel lagere uitgaven als inkomsten van € 641.000.
Beslispunt:
- De eerste tijdvakrapportage 2020 vast te stellen;
- De begroting meerjarig wijzigen voor de in paragraaf 1.2 “Begrotingsrechtmatigheid programma’s” vermelde budgettair-neutrale wijzigingen;
- Instemmen met een investeringskrediet van € 100.000 voor de overgang van bestaande belastingsoftware naar "Gouw 7R2", waarvan de structurele kapitaallasten worden gedekt binnen de bestaande begroting.
- Instemmen met het verlagen van de in het raadsbesluit van 8 februari 2017 vastgestelde investeringsgrens voor Gemeentebelastingen Amstelland van € 100.000 naar € 50.000, met als gevolg dat kleinere investeringen gedekt kunnen worden in de vorm van kapitaallasten binnen de bedrijfsvoering van Gemeentebelastingen Amstelland.