Bijlagen

Periodieke rapportage ICT

De gemeente Amstelveen heeft rond de Digitale Transformatie een vierjarig programma ingericht om processen, middelen en mensen te transformeren naar de door het rijk, maar vooral ook door de samenleving gevraagde efficiënte, klantgerichte en digitale dienstverlening. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan op om de doelen zo actueel – en specifiek mogelijk vast te leggen. IN 2020 zijn ongeveer 30 projecten binnen de Digitale Transformatie opgepakt die in de volgende vier thema’s zijn onderverdeeld:

  1. Samenleving: verbeteren van de dienstverlening
  2. Systemen: versterken van de interne beheersing op ICT
  3. Processen: voldoen aan wet- en regelgeving
  4. Mensen: investeren in de organisatie

Een belangrijk project is de inrichting van een klantcontactsysteem (KCS). Dit klantcontactsysteem moet alle interne kennisgebieden en interne specialisten gaan verbinden. Zo is er voor burgers en bedrijven samenhang in bereikbaarheid en behandeling van de eigen (aan)vragen en verzoeken. In het eerste kwartaal van 2020 is het klantcontactsysteem in een zogenaamde proof of value (soort pilot) situatie in gebruik genomen. Er is -na evaluatie- geconstateerd dat het systeem een waardevolle rol vervult in de verbinding en dienstverlening van de interne specialisten en burgers en bedrijven.

Eind 2019 is gestart met project E-WOZ dat resulteert in een nieuwe website voor Belastingzaken. Hierdoor is een groot deel van de belastingproducten (zoals WOZ) voor burgers en bedrijven in de toekomst online af te handelen.
Daarnaast wordt gestart met de verdere digitalisering van werkprocessen. Dit vergemakkelijkt niet alleen de dienstverlening voor burgers en bedrijven. Het breidt ook de mogelijkheden voor medewerkers om tijd en plaats onafhankelijk te werken uit.

De gemeente werkt met veel externe (keten) partners. Met hen wordt veelal ook vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Afgelopen periode is de veiligheid van de gegevensuitwisseling tussen systemen en vele ketenpartners verder gestandaardiseerd en verbeterd.

Afgelopen periode zijn eveneens de Amstelveense archieven met lange tot eeuwigdurende bewaartermijnen naar het Stadsarchief Amsterdam overgebracht. Daarnaast is gestart met de digitalisering van archieven. Met als eerste het veelvoudig geraadpleegde Bouwarchief. Hierdoor kunnen interne specialisten, maar in de toekomst ook burgers en bedrijven, eenvoudiger maar vooral ook tijd en plaats onafhankelijk de bouwarchieven raadplegen.

Het project ICT infra fase 2 verzorgt de ontwikkeling en uitrol van de nieuwe ICT werkplek. Deze werkplek is tijd en plaats onafhankelijk en wordt uitgerold bij de werkplekken die na de verbouwing van het Raadhuis worden opgeleverd.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 05/27/2020 07:33:39 met de export van 05/27/2020 07:31:59